ЦИКП достави коментари за Стратегијата за образование 2018-2025

Share This Post

Центарот за истражување и креирање политики (ЦИКП) ја разгледа Стратегијата за образование 2018-2025. Го поздравуваме вклучувањето на следните аспекти во Стратегијата:
– Интеграцијата на мултикултурното образование
– Кариерното советување
– Претприемничкото учење
– Развој на системот на менторство на наставници
– Идентификување и поддршка на талентираните ученици
– Инклузија на ученици/студенти со посебни образовни потреби
Во насока на понатамошно унапредување на стартешките определби, и особено – усогласување на образовниот процес со современите образовни текови, ЦИКП ги дава следниве препораки:
1. Интегрирање на клучните компетенции за доживотно учење, проценка на постигнатоста на истите и план за унапредување.
Покрај наведената цел за подобрување на постигањата по математика и природни науки, треба да се вклучат податоци за нивото на постигнатост на осумте клучни компетенции за доживотно учење кои ги има дефинирано Европската Унија[1], и кои претставуваат патоказ за развојот на сите степени на образование.
Особено внимание треба да се посвети на меѓу-програмските (cross-curricular) компетенции, кои покрај когнитивни елементи, вклучуваат и аспекти на метакогниција и мотивација : „учење како да се учи“ и „граѓански и социјални компетенции“. Конкретно, истите би требало да се вклучат во целите на наставните програми, преку индикатори за следење и проценка, кои би се однесувале на составните елементи на овие генерички компетенции (на пр. прифаќање на различност, критично размислување, истрајност, флексибилност, следење на сопственото учење, само-проценка, итн.).
2. Формативното оценување (оценување на учењето) би требало да се внесе како задолжителен елемент во системот на следење и оценување на напредокот на учениците
Истражувањата покажуваат дека голем удел во унапредување на постигањата на учениците има начинот на следење и давање повратна информација на учениците.[2] Дополнително, формативното оценување е особено значајно за поттикнување на мотивацијата за учење. Следствено, покрај унапредувањето на сумативното оценување (преку развивање стандарди и резултати од учењето), неопходна е и поголема подготовка за употреба на формативното оценување, започнувајќи од системот на едукација на идните наставници, до постојана обука и стручна поддршка при реализација на истото во наставата.
3. Дополнителен развој на системот за поддршка на училишниот кадар
Квалитетната настава е суштинска за добри резултати на учениците.[3] Во изминатиот период акцентот беше ставен на контролата на наставниот кадар, која не резултираше со суштинско подобрување на наставниот процес, меѓу другото, и поради несразмерниот фокус на аспектот на поддршка. Поради тоа, сметаме дека во периодот кој следува треба да се зајакне системот на давање стручна поддршка на училишниот кадар (особено во основното и средното образование). Конкретно, улогата на БРО како институција која треба да го поддржува и унапредува наставниот процес треба да се зајакне и унапреди. Понатаму, да се институционализираат форми на соработка помеѓу наставниците на локално и регионално ниво и да се унапредат дигиталните платформи за размена на добри практики.
4. Родова сензитивизација на наставните програми и наставниот кадар
Родовата еднаквост е невозможно да се постигне доколку образовниот систем не се вклучи во промоција и гаранција на истата. Додека димензијата на родова еднаквост е вклучена во Стратегијата, од аспект на подготовката на учебниците, недостасува определбата за родова сензитивизација на наставните програми и наставниот кадар како дополнителни елементи кои се неопходни за развој на родово освестени личности, и понатаму-родово еднакво општество.
5. Развивање на систем за педагошко-методичка подготовка на наставниот кадар во високото образование
Познавањето на научната област не е гаранција за соодветно пренесување на знаењето од професорот на студентите. Имајќи го предвид значењето на методите на настава и учење за подобрување на постигањата, инсистирањето на употреба на современи методи и техники на настава не треба да се задржи само на основното и средното образование, туку да се прошири и на високото образование преку обезбедување на систем за педагошка дообразба на наставниот кадар во високото образование.

More To Explore

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.